26 ביולי 2009

בובות ברבי מיוחדות



בובות ברבי נדירות ומיוחדות הן בובות שיוצרו במהדורות מוגבלות מבחינת כמות הייצור של ברביות אלה או מבחינת כמות ההפצה והיקפה של בובות ברבי מסוימות. בובות ברבי הופכות לנדירות בדרך-כלל כאשר סדרות מסוימות כבר אינן נמכרות בחנויות וניתן להשיג ברביות כאלה רק באמצעות קנייה מאנשים פרטיים שקנו אותן בעבר. חלק מאספני בובות ברבי יודעים ומכירים את הכללים הללו ומכירים גם את הכללים הראויים לשמירה על בובות ברבי נדירות ולכן נמנעים מלהוציא בובות ברבי נדירות, כאלה שעולות מאה דולר ויותר, מאריזתן המקורית. באופן כזה בובת ברבי נדירה שומרת על איכותה מכיון שהיא אינה נפגעת מתנאי הזמן, אינה סופחת אבק, לכלוך, ריחות שונים ואינה נשרטת וכדומה. גם לשמירה על קופסא של ברבי נדירה ישנה חשיבות מבחינת איכות הברבי שבתוכה וכמובן יש למצב הקופסא השפעה על מחירה של ברבי נדירה או מיוחדת. אם הקופסא במצב טוב, בובת ברבי כזו תהיה שווה יותר מאשר ברבי שקופסתה נפגמה. בובת ברבי נדירה ללא קופסא תהיה שווה פחות, ובובת ברבי נדירה שכוללת את אריזתה המקורית, אך זו נפתחה ובובת הברבי הוצאה ממנה, תהיה שווה איפשהו בין שניהם.
ישנן בובות ברבי שהופכות לנדירות כאשר הן מפסיקות להיות משווקות בחנויות ולמעשה אין יותר אפשרות לרכשן בחנויות ויש לרכוש אותן ממוכרים פרטיים, ויש בובות ברבי שמראש יוצרו במהדורות מוגבלות ונדירות, כך שמראש מחירן (גם בחנות) הוא גבוה. יש בובות ברבי נדירות מכיון שהן שייכות לסדרות אספנים ואינם מיועדות דווקא לילדות. למשל, ברבי בדמויות של כוכבי קולנוע, כגון ברבי מרלין מונרו, או ברבי וקן בדמויות של אלביס פרסלי ונערת רוק וכדומה. סדרות נדירות ומיוחדות נוספות הן למשל, ברבי בעיצובים של בתי האופנה הגדולים כגון ארמאני, וורסאצ'ה, קרולינה הררה, דיור וכדומה.
סדרות נדירות נוספות הן סדרת סילקסטאון שעליה עוד ידובר כאן, המדובר בבובות ברבי מיוחדות ויקרות, שעשויות מחומר דמוי פורצלן, ברביות אלה נראות עדינות והן כבדות יחסית, בשל החומר ממנו הן עשויות. ברביות אלה נראות כבובות חרסינה והן עטירות פרטים קטנים, תכשיטים, דמויי יהלומים וזהב, תחרות ומעין פנינים קטנות שזורות בבגדים של בובות ברבי מסדרת סילקסטאון.

היסטוריה של ברבי


יום ההולדת של ברבי חל ב 9 במרץ 1959, אז החל ייצורה של בובת ברבי הראשונה. סיפורה של ברבי מתחיל בשנת 1959 כאשר רות הנדלר, מייסדת חברת מאטל צעצועים, שאבה השראה ממשחקה של בתה, ברברה, בבובות נייר. עד הופעתה של ברבי ילדות שיחקו רק בבובות תינוקות ורות הנדלר חשבה כי ילדות ישמחו לשחק בבובות שמייצגות עבורן את מה שהן היו רוצות להיות כשתגדלנה.
חברת מאטל הציגה את ברבי לראשונה ביריד צעצועים שנערך בניו-יורק וזכו לתגובות ספקניות באשר ליכולות המכירה של הבובה. אנשים הופתעו לראות בובה קטנה כל כך, אך לבושה בצורה בוגרת ולמעשה מזכירה דמות של בובה-נערה ולא של ילדה או תינוקת. חברת מאטל, שמייסדיה היו כאמור רות הנדלר ובעלה אליוט הנדלר, לא נבהלו. פרסומת של ברבי בטלויזיה סחפה ילדות להתעניין בבובה החדשה, ומאז ועד היום ברבי היא אטרקציה.
תוכנית הטלויזיה הראשונה שהציגה פרסומות של ברבי הייתה המועדון של מיקי מאוס.
ברבי קיבלה את שמה בהשראת בתם של רות ואליוט הנדלר, ברברה, ואילו קן – בן זוגה של ברבי, קיבל את שמו בהשראת בנם של הזוג הנדלר, קנת'.
בובות ברבי הראשונות יוצרו ביפן, ואחד מסימני הזיהוי של ברבי היסטורית מקורית הוא החותמת made in Japan.
עם השנים ברבי נוספו למשפחת ברבי אחיות, למשל הבובה סקיפר היא אחותה הקטנה של ברבי, נמוכות ממנה ובעלות פרצוף ילדותי יותר משל ברבי, שנראתה כאשה צעירה.
עם השנים השתנו מימדי גופה של ברבי, למשל המותניים שלה הורחבו, מבט העיניים של ברבי פונה ישר במקום למטה והצדה כמו ב בובות ברבי היסטוריות וכדומה.
בובות ברבי מוקדמות הגיעו עם קוקו ופוני ולאחריהן סדרות נוספות של בובות מתחילת שנות ה 60 שהצגיו תספורות קצרות, וכן תסרקות של קוקו עם פוני משוך הצדה. ברבי הראשונה הייתה בלונדינית או ברונטית, ואילו ברביות מסדרות מאוחרות יותר משנות ה 60 כבר הגיעו בצבעי שיער שונים כגון: ברבי ג'ינג'ית, צבע דבש, חום, בלונד בגוונים שונים ועוד.

הלבשת ברבי


החלק העיקרי במשחק עם בובת ברבי הוא כמובן הלבשת בובות. הלבשת בובות ברבי היא משחק עיקרי עם ברבי במיוחד עבור ילדות שכבר יש ברשותן כמה בובות ברבי. בתחילת איסוף בובות ברבי ההנאה ממשחק עם ברביות היא האיסוף של ה ברביות, הצגן הבובות על המדף בחדר וכדומה, סירוק השיער וכולי. בובת ברבי מגיעה לבושה בסט בגדים ונעליים, ורוב הקופסאות של ברבי יכללו גם מברשת שיער. כך שבתחילת איסוף בובות ברבי יש לילדה כל מה שהיא צריכה למשחק. עם הזמן כאשר היא אוספת בובות ברבי נוספות, היא מגלה שנחמד להחליף בין הבגדים של בובות ברבי השונות. בהמשך אפשר לרכוש בגדי ברבי באופן נפרד, בסטים של בגדים לבובת ברבי הכוללים כמה זוגים: סט בסיסי כולל בגד אחד, ולעיתים בגד אחד וזוג נעליים עבור ברבי. סט גדול יותר כולל 3 סטים של אופנה עבור ברבי, למשל שמלה, מכנסיים וחולצה וחצאית וחולצה. או מכנסיים + חולצה, שמלה, מעיל / ג'קט וכדומה. סט כזה יכלול בדרך כלל גם 3 זוגות נעליים עבור ברבי. קיימים סטים ענקיים של 6 אופנות עבור ברבי, המדובר ביותר מ 6 פריטי לבוש, מכיון שכל אופנה כוללת סט למשל חצאית + חולצה +נעליים ייחשב כסט בגדי ברבי אחד. אפשרויות הלבשת ברבי הן עצומות, אפשר לערבב בין סטים, אפשר להחליף בגדים מכל מיני סוגים וישנם בגדים של ברבי לכל ארוע ולכל עונה: בגדי ערב של ברבי, בגדי ברבי לבוקר, בגדי ים של ברבי, בגדי חוף של ברבי, בגדי חורף ובגדי קיץ של ברבי. כמו כן ישנם סטים של בגדים ואביזרים מיוחדים כחלק מאופנת ברבי, למשל: מעיל וקסדה, תלבושת של בלרינה וכתר, תלבושת של מחליקת – קרח וזוג מחליקים במקום נעליים וכדומה. כך שהאפשרויות לגוון ולשחק הן מרובות. אין פלא אפוא שסוגים שונים של משחקי ברבי הם פופולריים מאוד בקרב ילדות ובמיוחד משחקי הלבשת ברבי אם באופן עצמאי על-ידי הלבשת ברבי בבגדים ואופנה שונים ואם באמצעות משחקי מחשב שבהם ניתן לשחק במגוון משחקים של הלבשת ברבי אונליין. משחקי אונליין של הלבשת ברבי מאפשרים לראות באופן וירטואלי איך ברבי תיראה בבגדים שונים ולעצב עבור ברבי מראה מושלם: בגדים, אביזרים, תיקים, תכשיטים, כובעים ועוד.

מקצועות ברבי



משנת 1959 ועד היום ,ברבי החזיקה בכמה וכמה מקצועות ותפקידים, וגם לא מעט תחביבים. חברת מאטל, המייסדת והמייצרת של בובות ברבי, כנראה ראתה לנכון להעביר מסר שנשים יכולות להחזיק בתפקידים שונים, למעשה בכל תפקיד אפשרי. ברבי החזיקה מאות תפקידים ומקצועות בקריירה שלה במהלך השנים. ברבי החלה את דרכה כדוגמנית, בובת ברבי הראשונה שיוצרה וגם במשך כמה סדרות ראשונות, הוצגה כנערה דוגמנית-אופנה. ילדות נהנו מהבובה החדשה והתפעלו ממיטב האופנה שבמלתחה של ברבי. בובת ברבי הייתה להיט מיידי והוא לא נגמר רק ב בובות ברבי, אלא בליין שלם של הופעה שכלל אביזרים נלווים, בגדים קטנטנים, מעילים, בגדי ים, נעליים, משקפי שמש ותכשיטים זעירים שהו חידוש מוחלט לילדות באותה תקופה.
תפקידה הבא של ברבי בשנת 1960 היה מעצבת אופנה. ברבי, שכבר הייתה דוגמנית, כנראה רצתה להוכיח את עצמה בצד השני של המצלמה ולקחת את האופנה לידיה.
בשנת 1961 הוצגה ברבי במקצוע חדש : אחות בית חולים. ברבי לבשה מדי אחות לבנים ומטפחת לבנה, משקפיים ונשאה אביזרים נלווים של אחות.
בשנת 1963 ברבי היא מנהלת בכירה בחליפה מחויטת. באותה שנה ברבי היא גם בוגרת אוניברסיטה (או קולג'), מקצוע שעוד יחזור על עצמו בעתיד. כן, זו לא הפעם האחרונה שהסטודנטית ברבי מסיימת את לימודיה, בובות ברבי בדמות בוגרת אוניברסיטה הופיעו בגרסאופ שונות גם יותר מ 30 שנה מאוחר יותר.
בשנת 1965 ברבי נושאת בגאווה מקצוע חדש: אסטרונאוטית! ברבי זו לבשה חליפת חלל, מגפיים וקסדה.
מקצועות נוספים שהחזיקה ברבי משנות השבעים ועד ימינו:
ברבי רופאה מנתחת לבושה חלוק רופאים, מסכה ונושאת סטטוסקופ, ברבי מיס אמריקה (זוכת תחרות יופי), ברבי זוכת מדליית זהב אולימפית: זו לא ברבי היחידה שתפקדה בתור ספורטיאית, ברבי במהלך השנים גם הייתה כדורגלנית וטניסאית, אבל זוכת מדליה אולימפית? ועוד זהב? זה כבר משהו מיוחד. נמשיך? מקצועות נוספים של ברבי במהלך השנים: ברבי מדריכת אירובי, ברבי כוכבת רוק (עם מיקרופון), ברבי חיילת, דוקטורית ברבי רופאת ילדים, ברבי וטרינרית, ברבי רופאת שיניים (כפי שאתם רואים, ברבי השתלטה על תחום הרפואה לחלוטין...ומכל זוית), ברבי מורה, ברבי נשיאת ארה"ב (ברבי הייתה מועמדת לנשיאות ארה"ב 3 פעמים במהלך השנים), ברבי שפית בתוכנית טלויזיה, ברבי שוטרת, ברבי מצילה, ברבי דיילת, ברבי טייסת, בייביסיטר, ברבי מוכרת במקדונלדס, ברבי מלצרית ( בדמות קוקה קולה, בבגדי קוקה קולה עם אביזרי קוקה קולה זעירים נלווים), ברבי מעודדת, ברבי ספרית, ברבי צלמת...ואוו, איזה הספק! כמה ברביות צריך בשביל שימלאו כל כך הרבה מקצועות?!

תחביבים של ברבי



מלבד המקצועות הרבים שבהם החזיקה ברבי במשך השנים, וחוץ מכל התפקידים שהיא מילאה, ברבי גם ידועה בתחביביה הרבים וביכולת שלה לבלות ולהנות לעיתים קרובות. הנה מקצת מתחביביה המעניינים וגם הפחות-שגרתיים, של ברבי:
בין שאר עיסוקיה, ברבי היא כנראה ספורטאית לא רעה בכלל, ברבי טניסאית הוצגה עוד בתקופה ההיסטורית-קלאסית של ברבי, כמו כן במשך השנים ראינו את ברבי בדמויות שונות הכוללות אביזרים נלווים מקסימים וקטנטנים: ברבי כדורסלנית, ברבי מבלה בחוף הים, ברבי גולשת (בסדרה שלמה), ברבי בלרינה, ברבי רקדנית, ברבי זמרת, ברבי זוכת "כוכב נולד", ברבי נשיאת ארה"ב, ברבי מועמדת לנשיאות, ברבי דוגמנית, ברבי מדריכת אירובי, ברבי גולשת סקי, ברבי מחליקה על הקרח, ברבי מגדלת סוסים, ברבי כבוגרת קולג', ברבי רוכבת אופנועים, ברבי שחיינית, ברבי אמנית, ברבי נסיכה (יופי של תחביב!), ברבי מעודדת (צ'יר לידר), ברבי עורכת פיקניק, ועוד. חוץ מזה נראה כי ברבי אוהבת חיות, יש לה לא מעט סוסים, כלבים וחתולים שזה תחביב בפני עצמו. אם להיות פיה נחשב תחביב אז ברבי פיה שנחשבת בובה אהובה ומלאת קסם (על סדרת פריטופיה של ברבי יצא גם סרט מצויר בכיכובה של ברבי) הוא לא סתם תחביב, אלא אורח חיים של ממש.

ברבי אביזרים



עוד מתחילת דרכה, היו ל אביזרי ברבי חלק בלתי נפרד מהמתוג ברבי וחלק מכריע בהצלחתו. ברבי הבובה מהווה חלק אחד ואילו ברבי כמכלול אולי לא הייתה מצליחה כל כך מסחרית ללא אביזרי ברבי. אביזרים של ברבי הם חלק חשוב ובלתי נפרד מכל בובת ברבי, עד כדי כך שהם נמכרים בנפרד ולאו-דווקא ביחס ישר לכמות הברביות שילדה מחזיקה בבית. כל ברבי מגיעה עם סט בגדים שבו היא לבושה עוד בקופסא, אך מרבית הברביות יגיעו גם עם מברשת או אביזרים של ברבי נוספים כגון כתר, זוג נעליים נוסף וכדומה. סטים גדולים של אביזרי ברבי כוללים כמה סטים של בגדים ומספר זוגות נעליים. משחק עיקרי של ילדות עם בובות ברבי הוא הלבשת ברביות, כלומר מיקס-אנד-מאצ' של פריטי לבוש, החלפת נעליים, תיקים ואביזרים שונים, וכמובן סירוק ברביות ויצירת תסרוקות ברבי שונות.
ברבי הגיעה במהלך השנים עם המון אביזרים מיניאטוריים מקסימים, שניתן לקנות בנפרד במארזי אביזרים של ברבי לפי סוג או סגנון, או שמגיעים יחד עם בובות ברבי בקופסא. אביזרים של ברבי כוללים לא פחות מאשר: בגדים, תיקים, מעילים, נעליים, שעונים, תכשיטים, שרשראות, טבעות, כובעים, מחבטי טניס, סט באולינג, בגדי ים, רולר בליידס, משקפי שמש, מגזינים, בקבוקי שתיה, אביזרים לתינוקות, צעיפים, כדורסל וצעצועים שונים, קולבים ועוד ועוד.
ל בובת ברבי יש גם ריהוט מגוון ורב, שלא מסתכם בספה ומיטה, וכולל גם, למשל, לא פחות מאשר בריכת שחייה.
אביזרים נוספים של ברבי הם למעשה לא אביזרים כלל וכלל, אלא חיות מחמד של ברבי. כלבים, חתולים, סוסים – כל החיות הללו חברות של ברבי, וכן – גם לחיות המחמד של ברבי יש אביזרים, כובעים, קוקיות וכדומה.
ברבי אוהבת בידור כידוע ולכן יש לה אביזרים כגון: טלויזיה, מיקרופון, גלשן וכדומה. בשנים הראשונות של ברבי, בשנות ה 60, ילדות היו מחזיקות מזוודה קטנה מעוטרת בציור של ברבי ובה מקום מיוחד לשמירת בובת ברבי ומקום נוסף לאחסון בגדים של ברבי, אביזרים של ברבי, נעליים ומזכרות שונות. כך יכלו הילדות להסתובב עם הברביות שלהן מחברה לחברה ולשחק יחדיו ב ברביות ו באביזרים שלהן. חלק מהמזוודות כללו לא רק מקום מיוחד לבובה אלא מקום מיוחד למגוון אביזרי ברבי, כך למשל, בחלק מהמזוודות היה ארון בגדים קטן: מוט פלסטיק או קרטון מצופה שתלויים בו קולבים ועליהם מסודרים בגדי ברבי, ומתחתו מגירה לשמירת אביזרי ברבי נוספים כגון נעליים, צעיפים, משקפיים ותיקים.

אתר ברבי

אתר ברבי העולמי הוא אתר מעוצב היטב ומושקע מבחינת עיצוב, תמונות ומגוון. אתר ברבי הוא באנגלית ונותן מידע גם על סוגי ברביות שונות וגם על מועדון המעריצים ומועדון האספנים הרשמי של ברבי. האתר של ברבי בגווני וורוד ואתר האספנים בגווני ורוד-ושחור ועיצובו בוגר יותר. כפי שכבר נכתב כאן בעבר, ברבי אספנות הן בובות ברבי שאינן מיועדות דווקא לילדות, ואף להפך, חלק מבובות ברבי אלו הן ברביות שיוצרו במיוחד עבור אספנים מבוגרים, ובהן סדרות של ברבי בעיצובים של מעצבים מפורסמים, בהשראת ציירים גדולים, ברבי כוכבת סרטים ומחזות ישנים וכדומה. למעשה סוג זה של בובות ברבי אספנות מהווה במה ליוצרים מסוגים שונים להציג את עבודותיהם ואת כשרונם בצורה יפה ובהתאמה לבובות ברבי: בגדים מיניאטורים, אביזרים מוקפדים ומושקעים מלאים בתחרות ותכשיטים ועוד.
האתר של ברבי נפתח בדף הראשון עם ברבי מצוירת וירטואלית שמברכת אותנו לשלום באנגלית ומציגה את עצמה ואת חברתה. לאחר מכן נפתח סרטון בצד שעוסק בתחום אופנה של ברבי. האתר של ברבי כולל משחקים של ברבי, סרטים של ברבי, קליפים של ברבי, עולם וירטואלי של ברבי והרבה סרטונים של ברבי. האתר של ברבי זמין בין השאר בשפות: אנגלית, הולנדית, ספרדית, צרפתית ואיטלקית.

בובות ברבי נדירות






בובות ברבי נדירות הן ברביות שיוצרו בכמות מוגבלת ושייכות למהדורות מוגבלות ומצומצמות, כלומר בובות ברבי שאינן זמינות לקהל הרחב בכמות גדולה, דבר שיוצר ביקוש רב ל בובות ברבי כאלו וכמובן מעלה את מחירן של ברביות אלה. ישנם כמה סוגים של ברביות נדירות, למשל כאלה שיוצרו במיוחד להפצה בחנות מסוימת או למועדון מסוים. כך למשל, ישנן בובות ברבי ששווקו בלעדית לחנות הצעצועים schwartz שוורץ, ורק בחנות זו ניתן היה להשיג ברביות כאלה. אלה היו בובות ברבי לא רק נדירות ויקרות יותר, אלא גם מרהיבות ביופיין ובעלות קישוטים, תכשיטים ועיצוב מיוחד, לעיתים גם בעלות עיצוב שיער יוצר דופן. כמות בובות ברבי מסוג כזה הוגבלה מאוד לא רק מבחינת ההפצה בחנות אחת בלעדית, אלא גם מבחינת הכמות. כמות מוגבלת של ייצור בובות ברבי נחשבת כמה עשרות אלפים, כאשר בובות ברבי נדירות במיוחד מוגלבות בייצורן לכ 10,000 או 1,000 בלבד – בובות ברבי כאלו הן נדירות ביותר ומחירן עשוי להגיע לכמה מאות דולרים בעת מכירתן ולאחר שכמות ברביות זו אזלה לחלוטין מהחנויות המשווקות, מחירן עשוי לעלות לכמה אלפי דולרים. זאת מכיון שמכירת ברביות אלה הופסקה כליל בחנויות ומעתה ניתן לרכשן רק באמצעות מוכרים פרטיים ולהעבירן למעשה מיד ליד. כך שהמחיר פתוח וכל אחד דורש את מחירו עבור בובת ברבי נדירה שכזו. עם הזמן ובדרך-כלל תוך כמה שבועות / חודשים מתייצב מחירן של ברביות נדירות אלה בשוק על איזשהו ממוצע ולרוב מוכרים וקונים אינם חורגים ממנו. כאמור, מחיר זה יכול להגיע אף לאלפי דולרים. יש לציין ש בובות ברבי נדירות שכאלה נמכרות הן באריזתן המקורית, ואז מחירן גבוה יחסית, והן ברביות שהוצאו מהקופסא אך מצבן טוב (כלומר, לא שיחקו בהן אלא רק הוציאו אותן מהקופסא לצורך הצגת ה ברביות בתצוגה פרטית בחדר או בכל מקום אחר). לרוב, אספנים של ברבי יציגו בובות ברבי נדירות בתוך ויטרינות שקופות, בארונית שקופה מיוחדת וכדומה, כדי למנוע כניסת אבק, לחות וריחות שונים שעלולים לפגוע באיכות בובת ברבי נדירה ויוקרתית שכזאת. בובות ברבי נדירות נוספות שייצורן או הפצתן הוגבלו, הן למשל בובות ברבי שמיוחדות למועדון האספנים של ברבי, ורק חברי מועדון האספנים או חברי מועדון המעריצים של ברבי יכולים לרכוש ברביות אלו. לעיתים אלו הם חברי המועדון הרשמי של ברבי עצמם, אשר מעלים רעיון לבובה או מבקשים לייצר חידוש ל בובת ברבי שהייתה קיימת בשנות ה 60. לאחר מכירת בובות ברבי נדירות לחברי המועדון, למעשה הם מחזיקים ב בובות ברבי נדירות שאין להשיגן בשום מקום אחר, ולעיתים מוכרים כמה מהן באון חופשי, באמצעות אתרי אינטרנט, למשל. כך שמחירן של בובות ברבי כאלה שוב יקר יותר מ בובות ברבי רגילות מאחר ותפוצתן או ייצורן הוגבלו מאוד.


הגוף של ברבי

רבות נכתב אודות הגוף של ברבי, מימדיה של ברבי הכוללים מותניים דקיקות וכפות רגליים קטנות וכדומה. טענו כי בובת ברבי משדרת מסר של דימוי גוף בלתי אפשרי, שלא קיים במציאות ושאינו יכול להתקיים. ברבי היא רק בובה, וכמובן שמידות גופה אינן אמיתיות. הטענה הייתה שבובת ברבי משמשת השראה לילדות צעירות ויכולה לשדר מסר של מימדי גוף שיש לשאוף אליהם כדי להיראות כמו ברבי, כאשר במציאות הדבר אינו אפשרי. כנראה שאי אפשר להיראות כמו ברבי במציאות, וצריך לזכור שמדובר בבובה. אחד הדברים המעניינים שפורסמו בהקשר זה היה, שאם מימדיה של ברבי היו מועתקים לאשה אמיתית, אילו והדבר היה אפשרי, ברבי לא הייתה מצליחה לעמוד, כיון שכפות רגליה הקטנות מדי לא היו מחזיקות את גובהה של ברבי ואת מימדי גופה.
כל מי שאי פעם קנתה בובת ברבי והתבוננה על האריזה, וקראה וטרחה לקרוא מה שכתוב מאחורי האריזה, יודעת בעל פה שעל כל אריזה של ברבי כתוב doll does not stand alone, כלומר: הבובה אינה יכולה לעמוד בכוחות עצמה. כלומר, לא רק שאישה אמיתית לא הייתה יכולה לעמוד וללכת במימדי גוף אלה, גם בובת הפלסטיק ברבי עצמה, אינה יכולה לעמוד בכוחות עצמה ועליה להישען על סטנד מיוחד (או לא מיוחד), או ברוב המקרים: פשוט מושיבים את הבובה על המדף. שורה זו תמיד מזכירה, במודע או שלא, שמדובר בבובה. בובה אינה אמורה ללכת או לעמוד או לעשות כל דבר בעצמה. הילדה המשחקת בבובת ברבי היא זו שמזיזה אותה, מלבישה את ברבי, מסיעה אותה באוטו הקטן ונותנת לה למעשה חיים משל עצמה, וזה הרי תפקידה של בובה. הגוף של ברבי השתנה עם השנים, כפי שמעידות תמונות של ברבי מלפני חמישים שנה, ואפילו בובות ברבי משנות ה 80 שונות במימדי הגוף של הבובה מאשר ברביות של ימינו. בשנת 1997 מותניה של ברבי הורחבו סוף סוף, לא למימדים סבירים עבור כל אישה, אבל הורחבו מעט. אולי היה זה בשל הביקורת שספגה על מימדי הגוף של ברבי, אך כאמור הגוף של בובת ברבי עבר שינויים שונים במהלך השנים, ברבי מנסה ללכת עם הזרם. כך או כך, גוף כמו של ברבי לא ניתן להשיג במציאות בדרכים מקובלות, ברבי היא רק בובה. צריך לזכור שהיופי של ברבי אינו טמון בהכרח בגזרתה הדמיונית, אלא נתון לטעם אישי ויש שימצאו יופי בבובת ברבי יותר בגלל האופנה שלה. כך למשל, אפשר למצוא יופי בבגדים, בתסרוקות, באיפור של ברבי, בעיצובה של ברבי בדמויות של פיות, בלרינות , נסיכות ושאר דימויים שילדות אוהבות.

ברבי סדרת דיסני ובובות ברבי סדרת cartoons

סדרת הילדים המיוחדת של ברבי כוללת אוסף מקסים של בובות ברבי שכל ילדה יכולה להתחבר אליהן בקלות. אלו בובות ברבי מתוקות ומקסימות בדמויות מוכרות מעולם הילדים למשל: ברבי דיסני, ברבי מיקי מאוס, ברבי בוב ספוג, ברבי שרק, ברבי דאפי-דאק, ברבי בגס באני, ברבי טוויטי הציפור הצהובה והמתוקה. בובות ברבי אלו מגיעות במגוון של תסרוקות וצבעי שיער, ובלבושות מעוטרות בדמות המסוימת. ברבי מסדרות אלה כוללת גם אביזרים שמשלימים את ההופעה, למשל: ברבי עם תיק מיקי מאוס, ברבי עם בלון פלסטיק קטן בצורת אוזני מיקי מאוס, ברבי עם מחזיק מפתחות של שרק וכדומה. חלק מ בובות ברבי בדמויות שונות מעולם המצוירים כוללות גם בובה רכה של אותה דמות. למשל, בובת טוויטי קטנה מצורפת לאריזת ברבי-טוויטי, בובת באגס באני מצורפת לאריזת ברבי בגס באני, בובת דאפי דאק לאריזת ברבי דאפי דאק. בובות ברבי מסדרת המצוירים למעשה משתייכות לכמה סדרות ברבי אך המשותף לכולן הוא התלבושת במיוחדת המעוטרת בדמויות מעולם המצוירים. כל הבובות מגיעות עם אביזרים שונים, כיאה לבובת ברבי, למשל כוס משקה עם שמשיה קטנה, ארנק, תיק, גלשן, נעליים כמובן, מחזיק מפתחות וכדומה. כל ברבי בשילוב האביזרים המתאימים לנושא של אותה בובה, למשל: ברבי דיסני - בילוי בדיסנילנד – בובת ברבי שכוללת בלון בצורת מיקי מאוס, ברבי מיקי מאוס – ברבי עם תיק של מיקי מאוס, ברבי בוב ספוג ו בובת ברבי פטריק (הוא כוכב הים הורוד מהסדרה בוב ספוג וחברו הטוב) – בילוי בים. בובות ברבי ידועות בכך שהן מגיעות בעיצובים שונים, מהם עיצובים שמותאמים במיוחד לילדים, ועיצובים אחרים שמתאימים למבוגרים יותר, כגון סדרות האספנים של ברבי , סדרות ברבי בעיצובים מיוחדים של מעצבי על וכדומה. אחד העיצובים המדליקים לילדים הוא סט תלבושות של ברבי בדמויות של משפחת פלינסטון (משפחת "קדמוני" כפי שהיא נקראה בעברית). בגדים אלה של ברבי שייכים לסדרה משנת 1993 וכוללים פרטי לבוש שונים, כגון: חצאית, חולצות וכדומה, מעוטרים בדמויות ממשפחת פלינסטון.

ברבי זוהרת בחושך

ברבי זוהרת בחושך, יש דבר כזה? למען האמת יש. ברבי זוהרת בחושך נמכרה בשנות ה 80, סוג של תור הזהב של ברבי, ולאחריה יוצרה שוב במהדורות שונות. מדוע שנות ה 80 היו "תפורות" כל כך טוב לבובות ברבי? שנות ה 80 בארה"ב היו מאופיינות בתרבות צריכה של שפע, קניות, עושר או לפחות טיפוח כל מראה עשיר. למשל פרחה בתקופה זו הסדרה "שושלת", ואכן ברבי זוהרת בחושך לבשה בגדים שלא רחוקים מהתלבושות בסדרה זו וסדרות דומות לה. במהדורה של ברבי זוהרת משנות ה 80, ברבי בלונדינית עם תסרוקת יפיפיה, כאשר ניתן לסרק את שיערה של ברבי מחדש בכל מיני סגנונות, בין השאר באמצעות הצעיף של ברבי , שאף הוא זוהר בחושך. ברבי זוהרת בחושך הגיעה עם כמה אביזרים מיוחדים ונחשבה ברבי מפוארת למדי באותה תקופה. ברבי זו הגיעה עם שמשיה ורודה מפלסטיק, שמלה בצבע ורוד (איך לא) שעליה מוטבעים כוכבים-שקופים, כצבעם של אותם כוכבי-מדבקות שפעם ילדים כל כך אהבו להדביק על תקרת החדר, והיו זוהרים בחושך לאחר כמה שעות של חשיפה לאור. כמו כן הגיעה ברבי "זוהרת בחשכה" עם צעיף תואם, ורוד עם כוכבים שקופים וכמובן נעליים ומברשת, כיאה לכל גברת ברבי שמכבדת את עצמה ואת האריזה שהיא הגיעה בה.
התלבושת הייתה מרהיבה, השמלה של ברבי הייתה פשוט יפיפיה ובחלקה העליון הייתה עשויה ממעין קטיפה ורודה. כשמכבים את האור, הכוכבים שעל שמלתה של ברבי , הכוכבים שעל הצעיף שלה והשמשיה של ברבי- כולם זוהרים בחושך! והופכים למעין צהוב- זרחני. השמלה עצמה נראית לפתע שחורה עם כוכבים זוהרים, מראה מרהיב לבובת ברבי בשנות ה 80. החלק המיוחד בהופעתה זו של ברבי היה הצעיף שלה. זה לא היה צעיף רגיל, אלא סוג של של, כאמור ורוד עם כוכבים שקופים שהפכו זוהרים בחושך, עם מלמלה בקצוותיו, והמיוחד היה שניתן היה להשתמש בו כאביזר בכל מיני צורות. למשל, אפשר היה לכרוך אותו סביב השמשיה של ברבי ולקשט אותה, אפשר היה לכרוך אותו סביב כתפי ברבי ולהשלים את המראה הזוהר-בחשכה שיצר החלק התחתון של השמלה. ואפשר היה לעצב בעזרתו תסרוקות לבובת ברבי זוהרת במיוחד, כך שגם השיער של ברבי זהר בחושך בנצנוץ מקסים של כוכבים. ברבי לילה טוב. מאז יצאו ברביות זוהרות אחרות. כך למשל, יצאה ברבי זוהרת בחושך היא למעשה בובה רכה ואפשר לישון איתה כמו עם כל בובה רכה או בובת פרווה. ברבי זו הגיעה עם פיג'מה זוהרת בחושך ולא עם שמלה, בגרסה בלונדינית ובגרסה אפרו-אמריקאית.

ברבי הראשונה






מהי בובת ברבי הראשונה שיוצרה אי פעם? ברבי הראשונה שיוצרה ע"י חברת מאטל הייתה מסוג ponytail, והיא נקראה כך משום תסרוקת זנב הסוס שלה ("קוקו" בעברית), כשמהצד הקדמי של תסרקותה של ברבי פוני על קו המצח.
ברבי הראשונה יוצרה בשנת 1959 והיא הייתה כבדה מכיון שוצרה עדיין מגוף מלא. בסדרות מאוחרות יותר ברבי כבר יוצרה מגוף חלול ומאז הפכה ברבי בובה קלה יותר, אך בובת ברבי הראשונה הייתה כבדה יחסית.
ברבי הראשונה בהיסטוריה, משנת 1959 הייתה בעלת שיער שחור בתסרוקת קוקו עם פוני ולבשה בגד ים שחור-לבן, שלם, בדוגמאת "זברה" כפי שהוא נקרא.
ברבי זו הגיעה בקופסא ייחודית משל עצמה, לא דומה לקופסאות הקרטון-פלסטיק החצי-שקוף שהן נמכרות כיום בובות ברבי, אלא קופסאת קרטון אטומה, שלא ניתן היה לראות דרכה את ברבי, עם ציור מקסים של (ציור, לא צילום!) של ברבי לבושה בבגד הים זברה ההיסטורי השחור לבן. התמונה הייתה צבעונית אגב. חוץ מבובות ברבי נמכרו בנפרד שלל תלבושות של ברבי מלבד תלבושת בגד הים המקורית, הראשונה של ברבי. תלבושות נוספות ומפורסמות מהתקופה שוות היום הרבה כסף, סט שלם ומקורי מתקופת ברבי משנת 1959 יכל להגיע לכמה מאות דולרים. ברבי הראשונה, אגב, במצב טוב, יכולה להיות שווה כמה עשרות אלפי דולרים. ברבי הראשונה משנת 1959 מהסדרה הראשונה שיוצרה אי פעם נקראת ברבי Barbie ponytail #1 כלומר ברבי מסדרה מספר אחת, ואחריה הגיעו סדרות רבות נוספות. הסימן העיקרי המייחד את ברבי מספר אחת מיתר חברותיה, ברביות מסדרות מאוחרות יותר משנת 1959 או ברביות דומות משנות ה 60, הוא חורים בכפות רגליה של ברבי המקורית הראשונה. מדוע? כיון שלבובת ברבי המקורית מהסדרה הראשונה היו חורים בכפות הרגליים, והיא הסדרה היחידה של ברבי שיוצרה עם חורים בכפות הרגליים. מדוע היו לבובת ברבי חורים ברגליים בשנת 1959? זה פשוט מאוד: הסטנדים (מעמדים) של ברבי מאותה תקופה היו מסוג מיוחד מאוד, בעלי חודים בקצוותיהם והשיטה להצגת בובת ברבי הייתה להעמידה על אותם חודים, בעזרת החורים שהיו לה בכפות הרגליים. המעמדים מאז השתנו ובובות ברבי היום עומדות יפה מאוד על סטנדים קצת יותר מודניים וסטנדרטיים: סטנד חובק מותניים או שוקיים, למשל.


18 ביולי 2009

ברבי



ברבי, הבובה אולי המפורסמת ביותר בעולם, שנולדה בארה"ב לפני 50 שנה (כן, ברבי כבר בת 50 אם שאלתם את עצמכם) עוררה עניין רב מאז ומעולם, בילדות קטנות וגם ילדות שהיו-פעם-קטנות.
ברבי היא בובה, או דמות, שיש לה משהו להציע לכל אחד. לכל אחד יש משהו להגיד על ברבי, כמעט כל אחד חושב משהו על ברבי. אפשר לאהוב את ברבי ואפשר שלא לאהוב ברבי, אבל אי אפשר להתעלם מהדמות של ברבי. ברבי היא יותר מבובה, ברבי היא מותג, ברבי היא היסטוריה.
תחילת סיפורה של ברבי בארה"ב של שנות החמישים (של המאה הקודמת לכל הצעירים/צעירות שבינינו). ברבי הוא למעשה חלומה וסיפורה של אישה אחת, רות הנדלר, אי שם בשנות השמונים.
רות הנדלר, שהיא ובעלה ייסדו את חברת מאטל המייצרת צעצועים רבים, למעשה אחראיים להיווסדה של ברבי. ברבי היא רעיון של אשה ושמה רות הנדלר. השם שנתנה לבובה שהיא המציאה, ברבי, נלקח משמה של בתה ברברה. כך שבובת ברבי נקראה למעשה על שם ברברה, בתה של רות הנדלר, האמא של ברבי ושל כל ברביות שבאו אחריה...
למעשה, עד שגב' רות הנדלר העלתה את הרעיון לבובת ברבי, לא היו לילדות בובות בדמויות בוגרות.
עד הופעתה של ברבי בחיינו, ילדות שיחקו בבובות תינוקות, היו בובות בדמויות תינוקות או פעוטות. הדבר היחיד שאפשר היה לעשות עם בובות תינוקות, הוא למעשה להתנהג איתן כמו אמהות קטנות: לשחק בהלבשה, האכלה, טיול בעגלה וכדומה. הילדות תירגלו באופן זה דפוסים חברתיים מסורתיים של טיפול וגידול בילדים. כשהופיעה בובת ברבי נחשפו הילדות לראשונה לבובות שגילן למעשה בוגר יותר משלהן. בובת ברבי הציגה מקצועות אחרים מלבד טיפול בילדים: בהתחלה זה היה תחום הדוגמנות, ברבי הייתה ככל הנראה דוגמנית...בספרים מוקדמים של ברבי היא נערה מתבגרת שהולכת למסיבות, מתאפרת ומתלבטת בהחלטות קשות כגון מה ללבוש למסיבה. יש שיטענו שייצוגים אלו של ברבי הם צרים, אך ללא ספק היה בהם משום חידוש על פני טיפול בבובות תינוקות, שכאמור הציג רק תפקיד אחד, של טיפול בילדים או תינוקות. ברבי לאורך השנים תפסה יותר ויותר מקצועות, וכך נחשפנו לבובת ברבי טייסת, ברבי רופאה, ברבי אסטרונאוטית, ברבי וטרינרית, ברבי מלצרית, ברבי שחיינית, ברבי טניסאית ועוד ועוד.
בעלה של רות הנדלר היה אמן שהכין חפצי נוי שונים. רות הנדלר החלה את עבודתה כאשר עברה מחנות לחנות והציעה לחנויות לקנות חפצי נוי שבעלה היה מכין באותה עת. עם הזמן הקימו השניים את חברת מאטל והחלו למכור צעצועים שונים לילדים.
בשנת 1958 החלה רות הנדלר להציג את רעיון בובת ברבי, אך היו שסברו שהרעיון הזה פשוט לא יעבוד, שילדות רוצות לשחק עם בובות של תינוקות. הרעיון להציג את ברבי - בובה בוגרת וקטנת מידות, עורר השתאות כלשהי. באותה שנה הוצגה ברבי ביריד צעצועים גדול וכל השאר, כמו שאומרים – היסטוריה. ברבי כבשה בסערה את לבותיהן של ילדות אמריקאיות ולאחר מכן כבשה ברבי את העולם כולו.
.הצלחתה של ברבי נזקפת לזכות העובדה שהיה בה חידוש בתור בובה שהיא דמות של נערה ולא תינוקת, בובת ברבי הייתה מלהיבה, היא הגיעה עם פרטי לבוש שונים , עם רהיטים, מזוודות ובקיצור – לבובת ברבי היה "סיפור", היא לא הייתה סתם עוד בובה. הצלחתה של ברבי נזקפת גם לזכו רות הנדלר, אישה אמיצה, חזקה וקשוחה כך אומרים, שהייתה אשת עסקים מעולה. סיפורה של ברבי מסתיר מאחוריו, אפוא, סיפור של הצלחה נשית.
ההצלחה של ברבי נובעת לא רק מהחידוש של בובת ברבי ומאופיה של המייסדת רות הנדלר, אלא גם מהחידוש שהיא הציגה בתחום הפניה לילדים. חברת מאטל הייתה הראשונה שפנתה לילדים בפרסומות שלה, ומי שזוכר פרסומות ישנות של ברבי זוכר היטב את היופי, הקולות, המוסיקה – כל אלו באו במטרה לשכנע ילדות לקנות בובות ברבי לא לשכנע את ההורים. עד הופעתה של ברבי בזירת הצעצועים, פרסומות לצעצועים פנו למבוגרים, שהם בעלי הארנק, ומי שבפועל רוכש את הצעצועים. אך בובות ברבי שווקו ישירות לילדות, הרעיון היה שאם הפרסומת תשכנע את הילדות לקנות בובת ברבי והילדות בעצמן כבר ישכנעו את ההורים לקנות להן ברבי. בכל אופן, מסתבר שזה הצליח.
ברבי התחילה את דרכה כבת זוגו של קן, למרות שישנם הרבה בובות ברבי בדמות כלה, הרי שהדמות של ברבי מעולם לא התחתנה באופן רשמי...בהמשך ובסדרת "מיי סין" ברבי מצאה לעצמה בן זוג חדש במסגרת סדרת בובות ברבי הללו, אבל לא בטוח שהיא נוטשת את קן בזמן הקרוב.
עם השנים ברבי צמחה וגדלה, טוב, מידותיה לא גדלו וגם בגיל לא נראה שהיא גדלה-הופ-הופ-טרללה, אבל ברבי בהחלט עברה שינויים מרשימים עם השנים. נוספו לבובת ברבי תסרוקות, תלבושות, רהיטים, בריכות, בתים, טירות ומה לא. כן נוספו לבובת ברבי עם השנים, אחות קטנה, בובות חברות, סרטים של ברבי, ספרים של ברבי וכמובן משחקים רבים של ברבי. משחקים פופולריים של ברבי כוללים בין היתר: משחקי הלבשת ברבי, משחקי עיצוב בגדים של ברבי, דפי צביעה ברבי ועוד.
בובות ברבי כוללות סדרות רבות כיום: ברבי נסיכות, ברבי בלרינה, ברבי מיי סין, ברבי פיות ועוד.
כמו כן ברבי כוללת סדרות מוגבלות וסדרות מיוחדות לאספנים בלבד, בובות ברבי אלו עולות די הרבה כסף בהשוואה לבובות ברבי רגילות, וחלקן מוגבלות בתפוצתן עד לכ 500 בובות מכל סוג, בכל העולם. בובת ברבי היא בעלת מועדון מעריצים ומועדון אספנים משלה, מדי שנה יוצאת בובת ברבי בלעדית לחברי מועדון המעריצים של ברבי, בובת ברבי ששווה לא מעט גם בערך היסטורי-אספני.


אודות אתר ברבי

בלוג ברבי

האתר הזה מוקדש לבובה ברבי. יש יאמרו שהיא יותר מבובה, ברבי היא מותג, ברבי היא דמות, ברבי היא סמל אמריקאי, ברבי היא סמל לילדות, ועוד ועוד. ברבי מוכרת לא רק לילדות, שאולי יתפלאו לשמוע, אבל ברבי זכורה גם לאמהות שלהן, ואפילו לחלק מהסבתות שלהן. ברבי איתנו כבר 50 שנה, משנת 1959, ונראה שתהפוכות הזמן לא השפיעו על ברבי יותר מדי, דבר אחד ברור: ברבי כאן כדי להישאר. הישארו איתנו לשמוע סיפורים על ברבי, ההיסטוריה של ברבי, בובות ברבי שונות, ברבי על פני השנים, ברבי במקצועות שונים, ברבי דוגמנית, ברבי בלרינה, ברבי נסיכה ועוד. עוד יוצגו כאן המון רעיונות: יום הולדת ברבי, מסיבת ברבי, מסיבת פיג'מות בסגנון ברבי, איפור ברבי, ריהוט ברבי, תחפושות של ברבי, שירים של ברבי, פעילויות ברבי וכמובן משחקים של ברבי. בואו לבקר שוב בקרוב באתר ברבי החדש.