18 ביולי 2009

ברבי




ברבי, הבובה אולי המפורסמת ביותר בעולם, שנולדה בארה"ב לפני 50 שנה (כן, ברבי כבר בת 50 אם שאלתם את עצמכם) עוררה עניין רב מאז ומעולם, בילדות קטנות וגם ילדות שהיו-פעם-קטנות.
ברבי היא בובה, או דמות, שיש לה משהו להציע לכל אחד. לכל אחד יש משהו להגיד על ברבי, כמעט כל אחד חושב משהו על ברבי. אפשר לאהוב את ברבי ואפשר שלא לאהוב ברבי, אבל אי אפשר להתעלם מהדמות של ברבי. ברבי היא יותר מבובה, ברבי היא מותג, ברבי היא היסטוריה.
תחילת סיפורה של ברבי בארה"ב של שנות החמישים (של המאה הקודמת לכל הצעירים/צעירות שבינינו). ברבי הוא למעשה חלומה וסיפורה של אישה אחת, רות הנדלר, אי שם בשנות השמונים.
רות הנדלר, שהיא ובעלה ייסדו את חברת מאטל המייצרת צעצועים רבים, למעשה אחראיים להיווסדה של ברבי. ברבי היא רעיון של אשה ושמה רות הנדלר. השם שנתנה לבובה שהיא המציאה, ברבי, נלקח משמה של בתה ברברה. כך שבובת ברבי נקראה למעשה על שם ברברה, בתה של רות הנדלר, האמא של ברבי ושל כל ברביות שבאו אחריה...
למעשה, עד שגב' רות הנדלר העלתה את הרעיון לבובת ברבי, לא היו לילדות בובות בדמויות בוגרות.
עד הופעתה של ברבי בחיינו, ילדות שיחקו בבובות תינוקות, היו בובות בדמויות תינוקות או פעוטות. הדבר היחיד שאפשר היה לעשות עם בובות תינוקות, הוא למעשה להתנהג איתן כמו אמהות קטנות: לשחק בהלבשה, האכלה, טיול בעגלה וכדומה. הילדות תירגלו באופן זה דפוסים חברתיים מסורתיים של טיפול וגידול בילדים. כשהופיעה בובת ברבי נחשפו הילדות לראשונה לבובות שגילן למעשה בוגר יותר משלהן. בובת ברבי הציגה מקצועות אחרים מלבד טיפול בילדים: בהתחלה זה היה תחום הדוגמנות, ברבי הייתה ככל הנראה דוגמנית...בספרים מוקדמים של ברבי היא נערה מתבגרת שהולכת למסיבות, מתאפרת ומתלבטת בהחלטות קשות כגון מה ללבוש למסיבה. יש שיטענו שייצוגים אלו של ברבי הם צרים, אך ללא ספק היה בהם משום חידוש על פני טיפול בבובות תינוקות, שכאמור הציג רק תפקיד אחד, של טיפול בילדים או תינוקות. ברבי לאורך השנים תפסה יותר ויותר מקצועות, וכך נחשפנו לבובת ברבי טייסת, ברבי רופאה, ברבי אסטרונאוטית, ברבי וטרינרית, ברבי מלצרית, ברבי שחיינית, ברבי טניסאית ועוד ועוד.
בעלה של רות הנדלר היה אמן שהכין חפצי נוי שונים. רות הנדלר החלה את עבודתה כאשר עברה מחנות לחנות והציעה לחנויות לקנות חפצי נוי שבעלה היה מכין באותה עת. עם הזמן הקימו השניים את חברת מאטל והחלו למכור צעצועים שונים לילדים.
בשנת 1958 החלה רות הנדלר להציג את רעיון בובת ברבי, אך היו שסברו שהרעיון הזה פשוט לא יעבוד, שילדות רוצות לשחק עם בובות של תינוקות. הרעיון להציג את ברבי - בובה בוגרת וקטנת מידות, עורר השתאות כלשהי. באותה שנה הוצגה ברבי ביריד צעצועים גדול וכל השאר, כמו שאומרים – היסטוריה. ברבי כבשה בסערה את לבותיהן של ילדות אמריקאיות ולאחר מכן כבשה ברבי את העולם כולו.
.הצלחתה של ברבי נזקפת לזכות העובדה שהיה בה חידוש בתור בובה שהיא דמות של נערה ולא תינוקת, בובת ברבי הייתה מלהיבה, היא הגיעה עם פרטי לבוש שונים , עם רהיטים, מזוודות ובקיצור – לבובת ברבי היה "סיפור", היא לא הייתה סתם עוד בובה. הצלחתה של ברבי נזקפת גם לזכו רות הנדלר, אישה אמיצה, חזקה וקשוחה כך אומרים, שהייתה אשת עסקים מעולה. סיפורה של ברבי מסתיר מאחוריו, אפוא, סיפור של הצלחה נשית.
ההצלחה של ברבי נובעת לא רק מהחידוש של בובת ברבי ומאופיה של המייסדת רות הנדלר, אלא גם מהחידוש שהיא הציגה בתחום הפניה לילדים. חברת מאטל הייתה הראשונה שפנתה לילדים בפרסומות שלה, ומי שזוכר פרסומות ישנות של ברבי זוכר היטב את היופי, הקולות, המוסיקה – כל אלו באו במטרה לשכנע ילדות לקנות בובות ברבי לא לשכנע את ההורים. עד הופעתה של ברבי בזירת הצעצועים, פרסומות לצעצועים פנו למבוגרים, שהם בעלי הארנק, ומי שבפועל רוכש את הצעצועים. אך בובות ברבי שווקו ישירות לילדות, הרעיון היה שאם הפרסומת תשכנע את הילדות לקנות בובת ברבי והילדות בעצמן כבר ישכנעו את ההורים לקנות להן ברבי. בכל אופן, מסתבר שזה הצליח.
ברבי התחילה את דרכה כבת זוגו של קן, למרות שישנם הרבה בובות ברבי בדמות כלה, הרי שהדמות של ברבי מעולם לא התחתנה באופן רשמי...בהמשך ובסדרת "מיי סין" ברבי מצאה לעצמה בן זוג חדש במסגרת סדרת בובות ברבי הללו, אבל לא בטוח שהיא נוטשת את קן בזמן הקרוב.
עם השנים ברבי צמחה וגדלה, טוב, מידותיה לא גדלו וגם בגיל לא נראה שהיא גדלה-הופ-הופ-טרללה, אבל ברבי בהחלט עברה שינויים מרשימים עם השנים. נוספו לבובת ברבי תסרוקות, תלבושות, רהיטים, בריכות, בתים, טירות ומה לא. כן נוספו לבובת ברבי עם השנים, אחות קטנה, בובות חברות, סרטים של ברבי, ספרים של ברבי וכמובן משחקים רבים של ברבי. משחקים פופולריים של ברבי כוללים בין היתר: משחקי הלבשת ברבי, משחקי עיצוב בגדים של ברבי, דפי צביעה ברבי ועוד.
בובות ברבי כוללות סדרות רבות כיום: ברבי נסיכות, ברבי בלרינה, ברבי מיי סין, ברבי פיות ועוד.
כמו כן ברבי כוללת סדרות מוגבלות וסדרות מיוחדות לאספנים בלבד, בובות ברבי אלו עולות די הרבה כסף בהשוואה לבובות ברבי רגילות, וחלקן מוגבלות בתפוצתן עד לכ 500 בובות מכל סוג, בכל העולם. בובת ברבי היא בעלת מועדון מעריצים ומועדון אספנים משלה, מדי שנה יוצאת בובת ברבי בלעדית לחברי מועדון המעריצים של ברבי, בובת ברבי ששווה לא מעט גם בערך היסטורי-אספני.


אודות אתר ברבי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה